bootcamp-marlene-suspended-lunges

1. Effektivitet

Du ved det sikkert allerede, HIIT(High Intensity Interval Training) er en af de mest effektive former for træning, du kan lave. Det er perfekt til travle mennesker, dovne mennesker, alle som ønsker at komme i bedre form og ikke ønsker at bruge mange timer på det.

forskning viser du kan få mere ud af 15 min HIIT, end du kan af een times løb!

 

HIIT forbedrer også din VO2 Max (maksimale iltoptagelse) I følge et studie fra 2011 præsenteret af the American College of Sports Medicine, kan 2 uger med HIIT forbedre din aerobe capacitet med som meget som 6-8 ugers udholdenheds træning.

2. Forbrænd mere fedt

Ønsker du at tabe fedt? HIIT kan klare dette hurtigere end nogen anden form for træning. Effekten af den hårde HIIT træning, gør at du fortsætter med at forbrænde fedt 24 timer efter HIIT, ikke kun under din træning.

3. Forbrænd flere kcal

Kun 10 min. HIIT forbrænder mere end 30 min. på stepmaskinen.
Plus, så vel som din krop forbrænder fedt i 24-48 timer efter interval træning, så forbrænder du også flere kcal timen lige efter HIIT.

4. Få et sundere hjerte

Hvis du træner hårdt nok under din HIIT træning, så mærker du at dit hjerte prøver at hoppe ud af dit bryst, fordi det banker så hårdt (teknisk kaldes det den anaerobe zone) At arbejde så hårdt har sine fordele – inkl. at være super god ved dit hjerte.

I et studie fra 2006, fandt forskerne frem til at efter 8 ugers HIIT træning, kunne deltagerne cykle dobbelt så langt, som de kunne før studiet, ved samme hastighed.

Plus, det får dit tikkeværk til at køre som smurt på dine gamle dage også.

5. HIIT kan gøres uden udstyr

Noget af det fedeste ved HIIT, er at du kan lave en killer kick-ass træning uden udstyr overhovedet!

Det betyder at du kan tage din træning med på ferie.

Spurte, burpees, høje knæ, air squats, englehop, pushups – masser af øvelser der kan laves uden udstyr. I vores træning på mine BOOTCAMPS, bruger vi også kettlebells og TRX, men laver også bare kropsvægtsøvelser.

6. Tab fedt, ikke muskler

Alle, som har været på en diæt, ved at det er næsten umuligt, for ikke at sige umuligt ikke at tabe muskelmasse sammen med fedt, når du skærer ned på kalorier.

Men mens moderat cardio virker til at øge tabet af muskelmasse, viser studier at HIIT og styrketræning bibeholder muskelmassen, mens du befrier kroppen for fedt.

Det er jo bare fantastisk, når nu muskler er meget mere sexet end ingen muskler, hvis du spørger mig…

7. Forhøj din forbrænding

Et hurtigere stofskifte betyder at du kan spise mere og din krop vil brænde det af. (Nice!)

Og studier viset at HIIT stimulerer din produktion of Human Growth Hormone (HGH) med op til 450% under de første 24 timer lige efter du er færdig med din HIIT træning. Det er altså en god ting :)

Væksthormon sørger for at:

  • regenerere og reparere dine celler
  • gøre dine muskler faste
  • holde din hud stram
  • gøre dine knogler og led stærke
  • opbygge muskelmasse
  • stoppe fedtlagring
  • øge fedtforbrændingen

8. Du keder dig aldrig

En af mine indvendiger, imod lange endeløse træninger, er, at lige meget hvor spændende en podcast, lydbog eller fed musik jeg lytter til, så keder jeg mig til døde ved at træne ved samme pace i lang tid.

Jeg keder mig aldrig med en HIIT workout. De skifter konstant og tvinger mig til at arbejde så hårdt som muligt, og træningen er over, før du ved af det. Der er ikke tid til at kede sig.

(Hint: hvis du keder dig under en HIIT træning, så er det vist på tide at skrue op for intensiteten. Det er umuligt at kede sig, når du arbejder så hårdt at du tænker dine muskler snart eksploderer :)

9. 100% flytbar

Det er et så simpelt concept – gå efter makimal indsats i kortest tid efterfulgt af restitutionsperiode og så gentag. Du kan tilpasse HIIT til det sted du befinder dig, og til den tid, du har til rådighed.

10. Flyt dine grænser

HIIT tvinger dig til at arbejde hårdere, end du nogensinde troede var muligt. Det giver dig selvtillid, du ikke troede du havde behov for. Det gør dig mere fit og stærkere end nogenside før.

HIIT skubber dine grænser.

“You will never know your limits unless you push yourself to them.” – Author unknown

Så afsted – work your ass off og bevis overfor dig selv, at du er en badass :)

BOOTCAMP I AARHUS

KLIK og se hvad vi kan finde på at lave på vores BOOTCAMP. (youtube video ca. 1 min)

<<Klik  og se hvad vi laver på vores bootcamps i Højbjerg<< (youtube video ca. 1 min)

Vi starter hold op igen i uge 43. Mandag den 24. oktober – og du er inviteret!

skriv til mig på sund@dorteottosen.dk

Pin It on Pinterest

Gratis tips til en sundere hverdag!

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en masse spændende tips og tricks om sundhed, træning, kost, motivation samt gode tilbud på træning, foredrag, workshop og meget mere.

Du er nu tilmeldt