Jeg vil lige starte med at advare dig… Det jeg har på hjertet er lidt anderledes end normalt.

Det handler om hvordan vi kan fixe kroppen, ved at bruge hjernen…

MEN jeg lover at du, når du er færdig, har du et værktøj, der kan gøre din performance endnu bedre!

Nysgerrig?

brain

Du er din hjerne

For at forbedre din performance, skal vi kigge lidt på hjernen.

Alt hvad du nogensinde har følt eller gjort i dit liv var muligt p.g.a. hjerne funktion.

Helt basalt, når man ser på mønstrene og aktiveringshastigheden i din hjerne, så bestemmer de begge, hvem du har været og mere vigtigt, hvem du vil blive.

Al menneskelig forandring repræsenterer forandringer i det enkelte individs nervesystem.

Alt er afhængig af hjernen.

 

Hvordan virker det?

Et hvert resultat af alle former for træning er et spejl af, hvorvidt vi har forbedret vores hjerne funktion.

Alt hvad du oplever i din krop fra smerte til top-performance er et direkte resultat af hvordan din hjerne fungere.

Hjernens job nr. 1 er – OVERLEVELSE
Når du ser på den menneskelige hjerne, er det klart at de underliggende ”programmer” i hjernen er installerede med et MÅL – nemlig overlevelse.

Det går vi jo ikke lige og tænker over til dagligt. Din hjerne er faktisk ligeglad med, hvor meget vægt du kan løfte, eller hvor langt du kan løbe. I de mest primitive områder er den kun interesseret i at du overlever, mens du prøver.

Hvordan holder hjernen os i live?
Hvis overlevelse er hjernens primære mål, og vi skal have øje for det, når vi laver træning, så er det vigtigt at forstå nogle af de funktioner, der sker i overlevelses-processen.

For det første har vi en stor del af vores overlevelsesfunktioner, som foregår i det ubevidste. Feks. puls, blodtryk, pupil udvidelse, blodgennemstrømning mm – alt det, sker helt af sig selv.

Det andet niveau i overlevelses processen i hjernen kan beskrives enkelt som ”mønster genkendelse” – eller mere simpelt ”forudsigelse”

Den menneskelige hjerne forudsiger hele tiden, både i det interne miljø i kroppen, og det eksterne miljø hvert mikro sekund hele dagen.

Når du går hen ad gaden, evaluerer du konstant dine omgivelser, biler der nærmere sig, cykelister, andre gående med deres hund. Om du ved det eller ej – så ændre din hjerne din opførsel og bevægelser sekund for sekund for at sikre din fortsatte overlevelse.

For at gøre det, henter din hjerne tidligere oplevelser, og bruger dem til at forudse, hvad der mest sansynligt vil ske. Den bruger også oplevelserne af, hvad der ikke er sket.

Når forudsigelsen går galt – hvilket tit sker – så er det på grund af vores sansesystem – øjne, indre øre eller muskel- og led-nerveender som giver hjernen dårlige signaler.

Din hjerne kan kun komme med en god forudsigelse, hvis den får god ”sanse input” som den kan stole på.

Det vil påvirke den måde, du bevæger dig på i verden.

Der er i høj grad enighed hos dem, der studerer hjernen til hverdag, at hjernens udvikling og design er vigtig for at skabe effektive bevægelser.

Bevægelse er den basale valuta i sundhed, fitness og performance.

Gode bevægelser producere smertefri performance på et højt niveau.

Dårlige bevægelser giver smerter, dysfunktion, og nedsat bevægelighed fører til nedsat hjerne funktion og kvalitet

Bevægelse ER livet

En rigtig effektiv måde at forbedre vores performance, er ved at træne balance, syn og bevægelse, så hjernen får bede input til at forudsige med.

Her får du en øvelse for balance/syn

Det er min fantastiske lærer Dr. Cobb, Z-health som du ser i videoen – KUN 6 min

prøv at lave øvelsen hver dag i en periode, og se om der ikke sker forbedringer af din performance overall!

VOR chart – printes ud og hænges op i hovedhøjde

 

Gratis tips til en sundere hverdag!

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en masse spændende tips og tricks om sundhed, træning, kost, motivation samt gode tilbud på træning, foredrag, workshop og meget mere.

Du er nu tilmeldt

Pin It on Pinterest