if you are tirredHvordan skal det være for dig at starte januar? Skal det være op på hesten igen og en kold tyrker fra sukker, alkohol og sofaen? Eller holder du ved dine gode vaner, så januar er bare en måned som alle andre?

Det er så surt at starte forfra, så lad vær med at stoppe den gode stil! I december slipper vi alle hæmninger og går all in. Hvad sker der lige? Er det bare en måned hvor man siger til sig selv – nu skal der bare spises igennem – for til januar er det slut?

Det er bare så hårdt at starte forfra. Fed mad, masser af alkohol og ingen træning = dårlig kondition og forhøjet fedt %. Det er da ikke sjort at starte et nyt år med 3 kg ekstra på sidebenene.

Her er mine bedste råd for hvordan du kommer igennem Julen uden at tage på. 

  1. Let måsen – få trænet. Prioriter din træning. Det er ofte træningen der bliver valgt fra når julearrangementerne melder sig.
  2. Spis en stor sund salat før du tager til julefrokost. Så har du lagt en god sund bund. Til juleaften kan du lave en rødkålssalat med appelsin og valnødder. Så er der også lidt sundt på bordet.
  3. Spar på kcal. Skift 2 måltider ud med en måltidserstatter, som er høj på protein og ingen sukker. Så kan du spise det du har lyst til julefesten.
  4. Vær forberedt. Ha’ en strategi. Møder du uforberedt op til julearrangementet, så er det nemt at miste dit fokus. Vælg den julefest hvor du går all in. Så træner du hårdt dagen før eller på dagen, så du har en høj forbrænding. Spis grønt og drik en masse vand.
  5. Husk på – når du står overfor lækkerierne – det er ikke den sidste chance du får for at smage dem – hvilket er det vi prøver at bilde os selv ind. Der er også mad/lækkerier i morgen, næste måned og næste år. Er de 30 sek, det varer at spise en småkage/chokolade/sæt selv din favorit ind – det værd? Holdt op i mod det mål du har – den tilstand du gerne vil være i – den følelse du gerne vil føle lidt mere – glæde, overskud, energi, stolthed – sæt selv dit mål ind.

never throw in the towel

Har du det ligesom mig? – jeg skal blot tænke på chokolade – så sidder det vupti på taljen. En god strategi der virker godt for mig – især på de dage hvor der er arrangementer, er at skifte 2 måltider ud med en EQ Shake og så nyde et lækkert måltid – f.eks. en julefrokost m. alkohol. På den måde får jeg 2 måltider hvor jeg ved jeg har fået det jeg skal, og de er kun på 216 kcal hver. Så jeg begrænser mængden af kalorier.

Jeg træner, som jeg plejer – der giver jeg ikke køb på de gode vaner. Hvis jeg ikke lige har et fitness center i nærheden, så løber jeg en tur, og laver øvelser i stuen. Men jeg forstår godt, hvis du har en udfordring med det.

Træningsprogram til dig
TRX T deltoid Flyes Dorte OttosenJeg har lavet forslag til træning, du kan lave derhjemme hver dag indtil du er tilbage i din normale rytme igen. Klik på billedet og download program

Pin It on Pinterest

Gratis tips til en sundere hverdag!

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en masse spændende tips og tricks om sundhed, træning, kost, motivation samt gode tilbud på træning, foredrag, workshop og meget mere.

Du er nu tilmeldt