Vægttræning øger muskelmasse, dit stofskifte og forbrænder fedt. Hvis du indtager flere kalorier, end du har brug for, lagrer kroppen den overskydende energi som fedt.

Muskler forbrænder kcal mindst 18 gange hurtigere end fedtceller. Når du opbygger muskelmasse, bliver du stærkere og faktisk bliver din krop en fedtforbrændende maskine. Muskelmasse hæver dit stofskifte, hvilket tillader dig at spise mere uden at tage på i vægt. Det kan vi jo godt lide.

Hvis du vil holde dig ung og sund, er det nødvendigt at vedligeholde eller opbygge muskler. Det er en generel tendens, at vi bliver tykkere, efterhånden som vi bliver ældre. En af hovedårsagerne til den udvikling er, at du, når du fylder 30 år, begynder at tabe muskelmasse.

Derfor bliver det endnu vigtigere at gøre en indsats for at beholde eller opbygge muskelmasse. Vedligeholdelse eller øgning af muskelmasse = Forsinke aldringsprocessen.

Styrketræning…
1. Forbedrer blodsukkeret
Højt blodsukker er forbundet med diabetes, hjertesygdomme og vægtøgning. Undersøgelser har vist, at musklernes evne til at optage glykose (druesukker) forbedres ved styrketræning, hvilket medfører et fald i blodsukkeret.

2. Hjælper med at modvirke aldersrelateret muskeltab
Undersøgelser viser, at voksne, der IKKE styrketræner taber 3 kilo muskelmasse pr. 10 år. Den muskelmængde, du har i din krop, er den største indikator for din biologiske alder. Så vægttræn for at vedligeholde din muskelmasse og forbrænd mere fedt på samme tid – det vil holde dig ung!

3. Forebygger et fald i stofskiftet
En gennemsnitlig voksen oplever et fald i stofskiftet på mellem 2-5% hvert årti. Dit hvilestofskifte kan dog øges med omkring 7 procent ved at øge muskelmassen med 1½ kg. Det er let at opbygge muskelmasse, for med bare 25 minutter x 3 om ugen, vil man gennemsnitligt øge muskelmassen med 1½ kg på 8 uger.

4. Hjælper dig med at reducere centimeterne
Når folk begynder at styrketræne, vil de typisk opleve, at deres vægt er uændret, mens deres figur ændrer sig. Det skyldes, at muskler vejer mere end fedt, så en øgning af muskelmasse kan betyde at du ikke taber dig MEN cm vil alligevel forsvinde. Tøjet passer bedre, musklerne bliver mere trimmede, og din figur ændrer sig.

5. Øger knogledensiteten
Træning med vægte hjælper dig med at sige farvel til knogleskørhed.

6. Forbrænder kalorier, selv når du ikke træner
1 kg muskelmasse forbrænder omkring 80 kalorier om dagen. 1 kg fedt forbrænder 5 kcal om dagen. Så hvis du opbygger din muskelmasse, vil du forbrænde fedt, selv når du ser TV!

7. Reducerer ledsmerter
Det er bevist, at styrketræning lindrer smerter ved slidgigt og kronisk leddegigt samt lændesmerter.

8. Forbedrer humøret
Signalstoffer og hormoner som fx dopamin, serotonin, Oxytocin og endorfiner sættes i forbindelse med godt humør og en sund psykisk balance. Vi bliver bare glade i låget af at træne. Du har alt at vinde intet at tabe!

Konklusion
Alle burde styrketræne for at forbedre deres helbred. Jo ældre, du bliver, des vigtigere er det at træne med vægte for at vedligeholde muskelmassen, stoppe væksten i ”sidehåndtagene” og sænke hastigheden, hvormed du bliver ældre.

Du vil blive overrasket over, hvor lidt tid det tager at forvandle din krop med simple og effektive vægt-træningsøvelser.

USE IT OR LOSE IT!

God træning derude!
Dorte

billede-TRX-DORTE

BOOTCAMP FORLØB – Måske noget for dig?

 

“Nothing happens until something moves.” ― Albert Einstein

 

 

Follow my blog with Bloglovin

Gratis tips til en sundere hverdag!

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en masse spændende tips og tricks om sundhed, træning, kost, motivation samt gode tilbud på træning, foredrag, workshop og meget mere.

Du er nu tilmeldt

Pin It on Pinterest