Dette blogindlæg er lidt anderledes end ellers. Jeg har den kæmpe fornøjelse at præsentere en sej fyr jeg kender – Frederik Homaa – min kollega fra SEIERFITNESS. Han er dagens gæsteblogger. Hen deltager i dag i et vildt forhindringsløb i London – Tough Mudder – måske læste du om løbet i Jyllands-Posten søndag den 28/4.Tough mudder

Han er én af de mest målrettede og selvdisciplinerede mennesker jeg kender. Det kan godt være, det ikke er os alle, der har mod eller lyst til at deltage i et ekstremt løb, men indstillingen, fokus, viljen og selvdisciplinen – det er noget vi alle kan bruge, når vi sætter os mål – mål om at tabe os, komme i form, løbe det første 5 km, 10 km, halv- eller helmarathon, være en bedre kæreste/forældre, ændre dårlige vaner! det er de samme styrker vi skal trække på – vi har dem alle. Meget beundringsværdig. God læsning – HUAHH!

Tough Mudder – del 1- af Frederik Homaa

Gennem det seneste års tid er jeg blevet mere fokuseret på min træning, kost og søvnbehov. Jeg har længe ledt efter nye mål og ny motivation for at øge intensiteten i min træning, og træne mere målrettet. Netop på grund af denne længsel efter en større udfordring var der ingen tvivl om at jeg skulle deltage i Tough Mudder, da min kammerat fra USA fortalte mig om løbet.

Løbet er et 16-19 km langt terrænløb, der inkluderer 20-22 militære forhindringsbaner, udviklet af de britiske specialstyrker SAS. Det inkluderer ekstreme forhold som isvand, dyb mudder, ild, høje afsatser og endda strøm. Det var lige netop denne fysiske, og i endnu højere grad mentale udfordring jeg havde brug for, og ledt efter. Jeg fik hurtigt stablet et hold af medløbere på benene, bestående af min broder, og mine tre gode kammerater.Tough mudder-3

Efter vi havde meldt os til løbet, gik der en rum tid med fortsat almindelig styrketræning, imens vi i fællesskab snakkede om hvorledes vi skulle forberede vore kroppe på den forestående belastning. Cirka 4 måneder inden konkurrencen skulle løbe af stablen, begyndte vi at træne mere målrettet. Vi trænede et blandet regiment af højintensitets-intervalløb (HIIT), svømning, funktionel styrketræning (Athlean-X training system) og boksning. Målet var at berede musklerne på en masse forskellige bevægelser af høj belastning, samtidig med at udvikle vores restitutionsevne ved træning af intense intervaller, der giver mulighed for blot kort hvile inden næste interval.

En anden udfordring, specielt for min broder og jeg, har været at vi begge startede på nye studier i januar. Helt nye hverdagsrytmer gjorde at vi var nervøse for hvorledes vi kunne vedligeholde vores træningsplaner, uden at gå på kompromis ved vores studier. Dette viste sig dog blot i sidste ende at være en kærkommen mulighed til at øve sig i at tilpasse sig omgivelserne, og altid være klar til en hurtig intens træning når muligheden bød sig.toughmudder-2

I forbindelse med den øgede mængde belastning på min krop, blev jeg også nødt til at fundere nærmere over om mit indtag af energi igennem kost og supplementer var optimalt. Af de ændringer i mine kostvaner jeg lavede, var den mest fundamentale den måde jeg planlagde min dag på. I stedet for at spise de klassiske 3 store måltider om dagen, begyndte jeg i stedet at spise hver 2-3. time (5-7 måltider om dagen).

Effekten af denne omlægning af min kost viste sig på flere fronter. Jeg havde væsentligt mere energi i min træning, og mine muskler kunne bedre holde til den øgede belastning uden at udvikle mælkesyre. Endvidere viste det sig at jeg, selvom mit energiindtag øgedes med ca. 20% om dagen, nedsatte min krops fedtprocent uge for uge. Altså begyndte jeg faktisk at tabe fedtmasse, og bygge muskelmasse, ved at spise mere mad.

I den sidste uge har vi nedsat vores træning meget drastisk, og op til løbet forsøger vi at lave mindst muligt fysisk belastende aktivitet, for at lade op til løbet, både fysisk og mentalt. I skrivende stund(torsdag 2/5, red.) sidder vi ombord på færgen på vej til Harwich, ca. en time fra løbets destination – og vi er klar!toughmudder-1

Det sværeste ved træningen op til løbet har ikke været det fysiske aspekt. I en hverdag som ung studerende i Århus, og egentlig i alle sociale lag af Danmark, kan det ofte være svært for venner og familie at forstå hvorfor man ikke lige er frisk på at tage nogle fyraftensøl, eller hvorfor man står tidligt op en søndag morgen for at træne. Det har dog været en ekstrem givende oplevelse, at opdage hvor meget selvdiciplin man kan udvise, når man har et mål. Endvidere har jeg oplevet at mange af mine venner bedre forstår mig, og respekterer de valg jeg tager for at sætte min sundhed i højprioritet.

Tough Mudder!
Løbet starter om under 48 timer(i dag søndag 5/5, red), og jeg glæder mig allerede til at melde tilbage om vores oplevelse. (Læs del 2 om selve løbet)

– When the going gets tough, ToughMudders will get tougher!

Frederik Homaa

 

 

 

se nogle fede billeder her: http://toughmudder.com/event-photos/

har du lyst til at høre mere om Tough Mudder eller om hvordan du bliver en Tough Mudder i Danmark i 2014 – så skriv til power@dorteottosen.dk

5 GRATIS videoer med trænings-øvelser, du kan lave allerede i dag!

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag

5 gratis videoer med træningsøvelser du kan gå igang med i dag

Derudover har jeg en masse spændende tips og tricks om sundhed, træning, kost, motivation,

samt gode tilbud på træning, foredrag, workshop og meget mere. 

Du er nu tilmeldt

Pin It on Pinterest