Og nej, du bliver ikke kæmpe stor !

Eksperter er enige: At løfte tunge vægte er in! Fitnesseksperter, træningsprogrammer og bøger, råder kvinder til at træne styrketræning, men også til at løfte tungere vægte. Hvorfor?

Her er 8 grunde til du skal løfte tungere vægte

  1. Du vil forbrænde dit kropsfedtgode ben
    Du har sikkert fået at vide at cardiotræning er den ultimative fat-burner, men effekten stopper det minut du forlader løbebåndet, stepmaskinen, cyklen eller romaskinen. Hvis du bygger mere muskelmasse, fortsætter din krop med at brænde fedt hele dagen lang. Ifølge et studie, kan du, ved at træne 2 x pr. uge med tunge vægte, reducere dit kropsfedt med 3 procent uden at spare på kalorier.
  2. Du vil se mere markeret ud
    Kan du lide slanke, markerede muskler? Hvis kvinder ønsker at blive mere markerede, så skal de løfte tungere vægte, for de kan ikke få større muskler pga. det lave niveau af testosteron” siger Dr. Jason Karp, Exercise Physiologist og forfatter. ”Det at løfte tungere vægte gør kvinder mere markerede” Bare se hende her på videoen: http://www.youtube.com/watch?v=Dz9IhgL9RGI Annie Thorisdottir, vinder af Reebok CrossFit Games 2012. Hun er super trimmet og flot og ikke bange for at smide med de tunge vægte.
  3. Du mindsker risikoen for knogleskørhed
    Nøglen til at mindske risikoen for knogleskørhed er vedholdenhed. Forskning har vist at tung styrketræning igennem en periode medvirker til at vedligeholde knoglemassen og endnu bedre – det hjælper også med at bygge ny knoglemasse, især hos kvinder i overgangsalderen.
  4. Du forbrænder flere kalorier
    Det kan godt være du forbrænder flere kalorier under din 1 times cardiotræning, end når du styrketræner, men undersøgelser publiceret i ”The Journal of Strength and Conditioning Research” konkluderer at kvinder som styrketræner, forbrænder i gennemsnit flere kalorier efter deres træning – op til 24 timer efter. Effekten er imponerende. I et studie publiceret i Medicine & Science in Sports & Exercise kan man læse, at kvinder der løftede mere vægt og få gentagelser (85 procent af deres max 8 RM) forbrændte næsten dobbelt så mange kcal. i op til 2 timer efter træningen.
  5. Du bliver hurtigt stærkere
    At løfte lette vægte og mange gentagelser er godt til at bygge muskeludholdenhed, men hvis du ønsker at blive stærkere, er nøglen at øge vægten. Tilføj sammensatte øvelser såsom squats, deadlifts, og rows med tunge vægte, og du vil blive overrasket over, hvor hurtigt du vil opbygge styrke.
  6. Du taber mavefedtarms-and-abs-intro-420x420
    Du kan ikke punkt slanke dig, da din krop er født med forudbestemte steder, hvor den vil lagre fedt, men et studie fra University of Alabama viser, at kvinder som løftede tunge vægte, tabte mere af det fedt der sidder dybt i maveregionen, end dem der kun trænede cardio. Du kommer både til at se godt ud i  en bikini, samt reducere din risiko for diabetes, lav-stofskifte og nogle typer kræft.
  7. Du forbedrer din gennemslagskraft
    At løfte tunge vægte og bygge styrke, giver også et stort selvtillidsboost. Din styrke vil ikke kun vise sig i form af din trimmede og tonede krop, men også i din fremtoning. En stærk krop giver en følelse af overskud og balance.
  8. Du undgår skader
    Gør det ondt i dine hofter og knæ når du har været ude at løbe? Ved at styrke musklerne omkring leddene kan det afhjælpe disse smerter samt øge chancen for at undgå skader.

 

Gratis tips til en sundere hverdag!

Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en masse spændende tips og tricks om sundhed, træning, kost, motivation samt gode tilbud på træning, foredrag, workshop og meget mere.

Du er nu tilmeldt

Pin It on Pinterest